Information om Svenska Gummihuset

Däckskola

Ett bra däck kan vara hela skillnaden mellan en bra och en dålig körupplevelse. Det finns en hel del man bör tänka på vid val av däck och begreppen är många. Nedan ska vi försöka reda ut dessa för att förhoppningsvis underlätta ditt val av däck.

Däckets dimensioner
Däckets dimensioner finns markerat på sidan av däcket och kan exempelvis anges som 215/45 R17. 215 står för bredden på det bredaste stället angett i millimeter och 45 är höjden i procent av bredden. R visar att det är ett radialdäck och 17 står för fälgdiametern.

Däckets uppbyggnad
Ett däck är uppbyggt av fyra delar.

  1. Stomme: Utgörs av textilkord i ett eller två lager, som hålls ihop med gummi.
  2. Bälten: Lager av stålvajrar som ökar däckets stabilitet. Detta lager kan ibland även bestå av bälten i textil.
  3. Klinch: En tätning mellan fälg och däck. Består av buntar av töjbara stålvajrar.
  4. Slitbana: Består av en kombination av syntet- och naturgummi. Det är gummit som tillsammans med däckmönstret ska ge bra köregenskaper och påverkar bland annat riktningsstabiliteten, förmågan att avleda vatten samt bromsförmågan.

Däckets mönster
Mönstret har betydelse för till exempel däckets grepp, tålighet, drivförmåga samt förmåga att avleda vatten. Dessutom påverkar mönstret komforten, ljudnivån och bränsleförbrukningen. Däckmönster kan delas in i fyra kategorier:

  1. Standardmönster: Har samma egenskaper oavsett hur däcken monteras.
  2. Asymmetriskt mönster: Slitbanan är indelad i två eller flera delar, där vissa alltid ska vara utåt och vissa inåt.
  3. Riktningsbestämt mönster: Slitbanans delar pekar i rullriktningen för att förbättra vattenavledningen vid höga hastigheter.
  4. Både asymmetriskt och riktningsbestämt mönster: Detta innebär att man alltid har ett bestämt höger- och ett bestämt vänsterdäck.

Ett däckmönster består i sin tur av tre delar:

  1. Spår.Längsgående mönster som har betydelse för riktningsstabiliteten, förmågan att avleda vatten samt ljudnivån.
  2. Klackar. Tvärgående mönster som påverkar driv- och bromsförmågan. De avleder vatten på ett bra sätt, men har en negativ inverkan på ljudnivån.
  3. Sajpningar. Små skåror som finns längst ut på klackarna. De har en positiv inverkan på driv- och bromsförmågan, men negativ på stabiliteten. är sajpningarna rätt placerade kan däckets livslängd förbättras och ljudnivån sänkas.

Hastighetsindex
Däck har en bokstav som berättar hur hög hastighet de maximalt får utsättas för. För att tolka bokstaven finns en särskild tabell. Med tabellens hjälp kan angivet hastighetsindex översättas till km/h.

Några exempel:

Q =
160 km/h
V =
240 km/h
S =
180 km/h
W =
270 km/h
T =
190 km/h
Y =
300 km/h
H =
210 km/h
Z =
240 +  km/h

Var rädd om din däck och öka deras livslängd
För att få ut så mycket som möjligt av dina däck, bör du tänka på följande saker:

  1. Fyll på dina däck med Nitrogen N2.
  2. Kolla lufttrycket regelbundet. Helst en gång i månaden. Lufttrycket påverkar köregenskaperna och hur däcken slits.
  3. Kolla mönsterdjupet.På ett sommardäck får mönsterdjupet inte vara under 1,6 millimeter. Vinterdäck ska ha ett djup på minst tre millimeter.
  4. Undvik att stöta i trottoarkanter och liknande. Både fälgar och däck kan skadas vilket leder till sämre balans, ökat slitage och i värsta fall olyckor.
  5. Rotera däcken med jämna mellanrum. Om du roterar däcken så får du ett jämnare slitage. De bästa däcken ska dock alltid sitta bak.
  6. Kolla hjulinställningarna. Samtliga hjul ska vara rätt inställda för bästa möjliga köregenskaper och ett jämnare slitage.

Lagring
Förvara däcken rätt. Ett däck som förvaras på rätt sätt får längre livslängd. Håll koll på åldern. När du använt däcken i fem-sex år bör du göra en noggrann kontroll och byta ut de däck som har sprickor eller skador. Tillverkningsdatumet finns markerat på däcket. Står det till exempel 4203, betyder det att däcket är tillverkat i vecka 42 år 2003.

Undvik att lagra däcken: 

  1. I direkt kontakt med solljus
  2. Nära batteriladdare
  3. Där de kan utsättas för svetsljus
  4. Nära elektriska motorer eller oljeprodukter

Däcken skall lagras:

  1. Torrt
  2. Svalt där det inte finns risk för stora temperaturskillnader. 
STRO (The Scandinavian Tyre & Rim organisation) har, för att visa att rätt lagring innebär att däcken inte åldras, gjort en oberonde test hos VTI (Väg och Transportforsknings Institutet) i Linköping (Sverige). Denna test visade att 3 år gamla vinterdäck hade samma egenskaper på is som nya vinterdäck. Det är alltså en myt att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nya när man köper dem.

Vinterdäck
Däck som är speciellt framtagna för vinterkörning och finns som dubbade eller odubbade (så kallade friktionsdäck). Tänk på att man inte får blanda dubbat och odubbat, utan det måste vara samma på alla hjul. Vinterdäck är märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Det finns dock däck som har denna märkning utan att vara godkända som vinterdäck. Dessa används i huvudsak på terrängfordon och får inte användas i vanlig trafik vintertid.

Dubbat eller odubbat?
När man väljer på dubbade eller odubbade vinterdäck kan det vara bra att känna till att köregenskaperna kan påverkas. När väljer vilka däck du ska ha, bör du utgå från de förhållanden som råder där du bor. Dubbade däck ger till exempel bättre grepp på is, medan dubbfritt generellt fungerar bättre på lösare snö. På hård snö är det hugget som stucket vilket däck man väljer.

Vad säger lagen?
Det är tillåtet att ha vinterdäck från och med den 1 oktober till och med den 30 april. Enligt lag måste man dock alltid ha vinterdäck mellan den 1 december och den 31 mars om vinterväglag råder. Vinterväglag råder om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan. Tunga fordon omfattas inte av lagen, även om Vägverket rekommenderar att vinterdäck används även till dessa.

Behöver släpvagnen också dubbar?
Släpvagnar omfattas också av lagen om vinterdäck. Om dragfordonet har dubbdäck, så måste även släpvagnen ha det. Om dragfordonet däremot har odubbade vinterdäck, kan släpvagnen ha odubbat eller dubbat. Precis som för dragfordonet, så ska släpvagnens vinterdäck ha ett mönsterdjup om minst tre millimeter.

Gå gärna in på Transportstyrelsens hemsida för mer information om vad du bör tänka på när det gäller däck och vilken lagstiftning som gäller. För att få hjälp med att välja rätt däck till just din bil, kan du använda sökfunktionen på vår hemsida eller kontakta oss direkt.