Information om Svenska Gummihuset

TPMS - Tire pressure monitoring system

Vad är TPMS?
TPMS är ett system för övervakning av däcktrycket.
Det finns två olika typer av system.
Det ena systemet är kopplat till bilens ABS system och det andra systemet bygger på att det sitter en sensor i varje hjul som skickar information om lufttrycket till bilens dator.
Systemet med sensorer är ett mer exakt system än det som är kopplat till bilens ABS system.
Sensorn drivs av ett batteri. Det är vanligt att sensorn har en funktion som sätter den i viloläge
om hjulet står still länge, tex vid säsongsförvaring. På så sätt räcker batteriet längre, vanligtvis runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.

Nytt EU direktiv:
TPMS system krävs enligt direktivet på:
Alla nytypade bilmodeller fr.o.m 1:a November 2012
Alla bilar som tillverkas fr.o.m 1:a November 2014

Sverige undantaget:
TPMS krävs i Sverige endast vid typgodkännandetillfället. Därefter är det valfritt för bilägaren, oavsett användandet av originalhjul eller nyinköpta eftermarknadshjul (däck och/eller fälgar).
Eftersom vi i Sverige har två säsonger för däck så anser man att vi har bättre koll på lufttrycket än övriga Europa och därför finns inget krav på TPMS för eftermarknadshjul i Sverige.
Observera att det på vissa bilmodeller inte går att stänga av varningslampan för TPMS om du inte har sensorer i dina hjul.

Så påverkas du som bilägare:
Om din bil har ett TPMS system kopplat till ABS systemet så berörs du inte alls.
Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS ska fungera (valfritt för bilägaren).
För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen. Du kan också kontakta din märkeshandlare eller biltillverkaren.
I de allra flesta fall kan vi sälja, programmera och montera dina hjul med TPMS ventiler. I undantagsfall kan en ev enklare efterprogrammering behöva göras av tex märkesverkstad eller gummiverkstad lokalt.

Direktiv:
I EU-kommissionens direktiv 2010/48/EU, om provning av motorfordons säkerhet, står det under
”Däck” att en bil kan underkännas om övervakningssystemet för lufttrycket är felaktigt eller inte fungerar. Detta direktiv reglerar besiktningsregler inom EU, men i Sverige gäller det inte så länge det inte finns ett krav i TSFS 2010:2 för fordon i bruk. Eventuellt kommer det i en kommande uppdatering av besiktningsförordning (TSFS 2010:84) att införas krav på att TPMS skall
fungera – men då bara om det är inkopplat, eftersom det inte finns något krav på TPMS i TSFS 2010:2.

Läs mer här