Däck & Fälgskola


Ett bra däck kan vara hela skillnaden mellan en bra och en dålig körupplevelse. Det finns en hel del man bör tänka på vid val av däck och begreppen är många. Nedan ska vi försöka reda ut dessa för att förhoppningsvis underlätta ditt val av däck.

Däckets dimensioner
Däckets dimensioner finns markerat på sidan av däcket och kan exempelvis anges som 215/45 R17. 215 står för bredden på det bredaste stället angett i millimeter och 45 är höjden i procent av bredden. R visar att det är ett radialdäck och 17 står för fälgdiametern.

Däckets uppbyggnad
Ett däck är uppbyggt av fyra delar.

  1. Stomme: Utgörs av textilkord i ett eller två lager, som hålls ihop med gummi.
  2. Bälten: Lager av stålvajrar som ökar däckets stabilitet. Detta lager kan ibland även bestå av bälten i textil.
  3. Klinch: En tätning mellan fälg och däck. Består av buntar av töjbara stålvajrar.
  4. Slitbana: Består av en kombination av syntet- och naturgummi. Det är gummit som tillsammans med däckmönstret ska ge bra köregenskaper och påverkar bland annat riktningsstabiliteten, förmågan att avleda vatten samt bromsförmågan.

Däckets mönster
Mönstret har betydelse för till exempel däckets grepp, tålighet, drivförmåga samt förmåga att avleda vatten. Dessutom påverkar mönstret komforten, ljudnivån och bränsleförbrukningen.

Ett däckmönster består i sin tur av tre delar:

  1. Spår. Längsgående mönster som har betydelse för riktningsstabiliteten, förmågan att avleda vatten samt ljudnivån.
  2. Klackar. Tvärgående mönster som påverkar driv- och bromsförmågan. De avleder vatten på ett bra sätt, men har en negativ inverkan på ljudnivån.
  3. Sajpningar. Små skåror som finns längst ut på klackarna. De har en positiv inverkan på driv- och bromsförmågan, men negativ på stabiliteten. är sajpningarna rätt placerade kan däckets livslängd förbättras och ljudnivån sänkas.

Hastighetsindex
Däck har en bokstav som berättar hur hög hastighet de maximalt får utsättas för. För att tolka bokstaven finns en särskild tabell. Med tabellens hjälp kan angivet hastighetsindex översättas till km/h.

Några exempel:

Q =
160 km/h
V =
240 km/h
S =
180 km/h
 W=
270 km/h
T =
190 km/h
Y =
300 km/h
H =
210 km/h
Z =
240 + km/h

Var rädd om din däck och öka deras livslängd
För att få ut så mycket som möjligt av dina däck, bör du tänka på följande saker:

  1. Fyll på dina däck med Nitrogen N2.
  2. Kolla lufttrycket regelbundet. Helst en gång i månaden. Lufttrycket påverkar köregenskaperna och hur däcken slits.
  3. Kolla mönsterdjupet.På ett sommardäck får mönsterdjupet inte vara under 1,6 millimeter. Vinterdäck ska ha ett djup på minst tre millimeter.
  4. Undvik att stöta i trottoarkanter och liknande. Både fälgar och däck kan skadas vilket leder till sämre balans, ökat slitage och i värsta fall olyckor.
  5. Rotera däcken med jämna mellanrum. Om du roterar däcken så får du ett jämnare slitage. De bästa däcken ska dock alltid sitta bak.
  6. Kolla hjulinställningarna. Samtliga hjul ska vara rätt inställda för bästa möjliga köregenskaper och ett jämnare slitage.

Lagring
Förvara däcken rätt. Ett däck som förvaras på rätt sätt får längre livslängd. Håll koll på åldern. När du använt däcken i fem-sex år bör du göra en noggrann kontroll och byta ut de däck som har sprickor eller skador. Tillverkningsdatumet finns markerat på däcket. Står det till exempel 4217, betyder det att däcket är tillverkat i vecka 42 år 2017.

Ett oanvänt däck behåller sina ursprungliga egenskaper i upp till fem år 

Gummiblandningen i däckets slitbana hårdnar med tiden, vilket förändrar däckets egenskaper. Den allmänna uppfattningen i däckbranschen är att däck som inte används och förvaras korrekt behåller sina ursprungliga tekniska egenskaper i upp till fem år. Därför kan däck tillverkade upp till fem år tidigare säljas som nya. Det är dock god affärssed att informera kunden om när däcken tillverkades om de är mer än tre år gamla. 

Inga krav på att däck ska vara nya?
Det är viktigt att ha ett bra mönsterdjup och dubbutstick men det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper.
Läs mer här:
https://www.transportstyrelsen.se

Undvik att lagra däcken:

  1. I direkt kontakt med solljus
  2. Nära batteriladdare
  3. Där de kan utsättas för svetsljus
  4. Nära elektriska motorer eller oljeprodukter

Däcken skall lagras:

  1. Torrt
  2. Svalt där det inte finns risk för stora temperaturskillnader.

STRO (The Scandinavian Tyre & Rim organisation) har, för att visa att rätt lagring innebär att däcken inte åldras, gjort en oberonde test hos VTI (Väg och Transportforsknings Institutet) i Linköping (Sverige). Denna test visade att 3 år gamla vinterdäck hade samma egenskaper på is som nya vinterdäck. Det är alltså en myt att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nya när man köper dem.

Vinterdäck
Däck som är speciellt framtagna för vinterkörning och finns som dubbade eller odubbade (så kallade friktionsdäck). Tänk på att man inte får blanda dubbat och odubbat, utan det måste vara samma på alla hjul. Vinterdäck är märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Det finns dock däck som har denna märkning utan att vara godkända som vinterdäck. Dessa används i huvudsak på terrängfordon och får inte användas i vanlig trafik vintertid.

Dubbat eller odubbat?
När man väljer på dubbade eller odubbade vinterdäck kan det vara bra att känna till att köregenskaperna kan påverkas. När väljer vilka däck du ska ha, bör du utgå från de förhållanden som råder där du bor. Dubbade däck ger till exempel bättre grepp på is, medan dubbfritt generellt fungerar bättre på lösare snö. På hård snö är det hugget som stucket vilket däck man väljer.

Vad säger lagen?
Det är tillåtet att ha vinterdäck från och med den 1 oktober till och med den 30 april. Enligt lag måste man dock alltid ha vinterdäck mellan den 1 december och den 31 mars om vinterväglag råder. Vinterväglag råder om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig. Tunga fordon har speciella förutsättningar se mer på Transportstyrelsen.

Behöver släpvagnen också dubbar?
Släpvagnar omfattas också av lagen om vinterdäck. Om dragfordonet har dubbdäck, så måste även släpvagnen ha det. Om dragfordonet däremot har odubbade vinterdäck, kan släpvagnen ha odubbat eller dubbat. Precis som för dragfordonet, så ska släpvagnens vinterdäck ha ett mönsterdjup om minst tre millimeter.

Gå gärna in på Transportstyrelsens hemsida för mer information om vad du bör tänka på när det gäller däck och vilken lagstiftning som gäller. För att få hjälp med att välja rätt däck till just din bil, kan du använda sökfunktionen på vår hemsida eller kontakta oss direkt.

Fälgar

Här berättar vi lite mer om fälgar och dess olika egenskaper, mått mm.

Stål eller lättmetall.
Det finns två typer av fälgar att välja mellan, stål- eller lättmetallfälgar (som även kallas aluminiumfälgar). Som namnet antyder är de lättare än stålfälgar. En fördel bla är att man får bättre kylning till bromsarna, vilket påverkar bromsverkan positivt. Dom är dessutom något mera tåliga än stålfälgar. Priset för lättmetallfälgar är dock generellt något högre, men man får ju ett snyggare utseende och ett högre värde på sin bil.

Fälgens mått och dimensioner.
En fälgs dimensioner anges i tum. En fälg kan till exempel ha måtten 7,5 x 17, där 7,5 är bredden i tum och 17 är diametern.

En fälg har även bultcirkel, navhål och ett ET mått (även kallat inpressningsmått).
Här är lite kort information om vad detta är för något.

Bultcirkel: Bultcirkeln är diametern av den cirkel i vilken bulthålen är placerade. Den anger hur många bulthål fälgen har och hur stort avståndet mellan dem är. Bultcirkelns diameter anges i millimeter tillsammans med antalet bulthål. Står det till exempel 5/112, så innebär det att det är fem hål och att cirkeldiametern är 112 millimeter.

Navhål :Navhålet, eller centrumhålet, är det hål som finns i mitten av fälgen och som ska passa till bilens nav. För att slippa vibrationer är det viktigt att navhålet är ordentligt centrerat.
En del lättmetallfälgar är färdig borrade och en del fälgar behöver man använda navringar
för att anpassa fälgens centrumhål till bilens nav.

ET mått: Kallas även inpressning eller offset. Måttet anger avståndet mellan fälgens anläggningsyta mot navet och fälgens mittpunkt. Ju lägre inpressningsdjupet är, desto längre ut breddar fälgen.

Sköt om dina fälgar så håller de längre.
När du kör så utsätts fälgarna för vägdamm, salt och andra partiklar, vilket kan skada dem. Därför är det viktigt att fälgarna hålls rena. Det gör du enklast med vatten, en mjuk svamp och ett milt bilschampo. Använder du för starka rengöringsmedel kan fälgen skadas. Börja med att skölja av den värsta smutsen med rent vatten innan du börjar med schampot.

På vår hemsida finns en sökfunktion där du kan få hjälp med att välja rätt fälgar till just din bil. Har du ytterligare frågor är du givetvis välkommen att kontakta.

Monterings- / skötselanvisningar

Vid köp av aluminiumfälgar medföljer normalt både muttrar/bultar, navringar och centrumkåpor.
Dessa tillbehör är meningen att dom skall användas. Navringarna skall monteras i fälgens centrumhål för att optimal balans ska uppnås.

I de fall något har saknats vid leveranstillfället till Er, bifogar vi alltid ett "pack-besked" om detta.
Provmontera alltid ett hjul/fälg på bilen (både fram och bak) innan däck monteras eller övriga hjul packas upp. Snurra på fälgen/hjulet och se efter att det går fritt från bromsok och dyl. Kontrollera att inga skruvskallar eller andra detaljer finns på anliggningsytan mot fälgen. Rengör navet noggrant.
OBS! Glöm inte att efterdra mutter/bult efter några 10-tals mil.

Rengöring av aluminiumfälgar bör ske med vatten och milt bilschampo. Användning av starkare medel eller vissa typer av fälgrengöringsmedel kan orsaka finishskador. Skador av denna art omfattas EJ av fabriksgarantin.

Nitrogen
Nitrogen N2

Vi på Svenska Gummihuset använder inte luft i våra däck, vi använder nitrogen. Nitrogen är kanske mer känt under namnet kväve, som tillsammans med syre är det som vanlig luft består av. Om man separerar dessa ämnen kan man alltså använda rent kväve, eller nitrogen, att fylla däcken med. Det finns många fördelar med att använda nitrogen istället för vanlig luft.

  • Däcket behåller rätt tryck under längre tid, tre till fyra gånger så lång tid för att vara exakt.
  • Rätt tryck i däcken innebär att det rullar lättare, vilket i sin tur innebär lägre bränsleförbrukning.
  • Lägre bränsleförbrukning är ju inte bara bra för din ekonomi, det finns även fördelar för miljön. Om alla körde med rätt tryck i sina däck, skulle utsläppen av koldioxid kunna minskas med drygt 70 000 ton per år.
  • Ett bra tryck minskar också slitaget på däcket, vilket gör att det håller längre och du behöver inte byta lika ofta.
  • Bilens vägegenskaper förbättras, vilket minskar risken för olyckor.
  • Vanlig luft innehåller fukt, som vid växlingar i temperaturen kan skada däck och fälgar. Detta är något som undviks med nitrogen i däcken.
Nitrogen har använts i bildäck i cirka 20 år och med alla fördelar är det lätt att förstå varför. Eftersom risken för däckhaveri minskar med nitrogen, används det även inom flygindustrin och i många hamnar måste fordon som transporterar farligt gods använda nitrogen eftersom den inte tillför syre om brand uppstår. Nitrogen är också vanligt inom motorsporten.

På Svenska Gummihuset använder vi alltså alltid nitrogen i däcken. Kontakta oss gärna om du vill veta mer.

Läs mer på AGAs hemsida

Energideklaration

Energimärkning av däck till personbilar, lastbilar och bussar. Märkningen visar bränsleeffektivitet, väggrepp vid vått väglag och buller. Alla omfattade däck som säljs i Europa ska ha den här märkningsdekalen. Energimärkningen gör att det blir lättare för konsumenterna att jämföra olika däck.

Den nya däckmärkningen för personbilar och lätta lastbilar - enligt EU-direktiv nr. 1222/2009 - träder i kraft den 1 november 2012.

  • Denna nya bestämmelse kommer att ge konsumenterna mycket bättre information om däcksäkerhet (på vått underlag) och däckets miljöpåverkan (rullmotstånd och ljud utanför bilen).
  • De symboler som används för märkningen kanske du redan känner igen eftersom de även används för hushållsapparater och sedan en tid tillbaka även för nya bilar - men vilka är fördelarna för konsumenten?


DÄCK SOM INTE SKA VARA ENERGIMÄRKTA

Det finns däck som inte omfattas av reglerna om energimärkning tex: dubbdäck, regummerade däck, reservdäck för temporärt bruk och begagnade däck.


HUR PÅVERKAR ENERGIMÄRKNINGEN VINTERDÄCK?

Läs mer på Nokians hemsida. Klicka här »
Läs mer om Energimärkning på Energimyndighetens hemsida. Klicka här »



Våtgrepp (bromsförmåga)

Ett mått på däckets bromsförmåga på våta vägar. Våtgreppet klassificeras med hjälp av värden från A (högsta klassen) till F (lägsta klassen).

Våtgreppet är en viktig faktor att ta hänsyn till när du väljer nya däck. Däck med högre våtgrepp ger en kortare bromssträcka när du bromsar med full kraft på våta vägar.

VAD ÄR VÅTGREPP?

Våtgreppet är däckets förmåga att gripa tag i underlaget under våta förhållanden. EU-märkningen fokuserar bara på en enda aspekt av våtgreppet - däckets bromsförmåga på våta underlag.


HUR ANGES VÅTGREPPET?

Våtgreppet klassificeras med hjälp av värden från A till F:

  • A = högsta klassen
  • F = lägsta klassen


Klasserna D och G används inte för personbilar.



VAD DE OLIKA KLASSERNA INNEBÄR

I en nödsituation kan några få meter innebära en skillnad på liv och död. Om föraren av en personbil bromsar maximalt från 80 km/h ger en uppsättning däck i A-klassen upp till 18 meter kortare bromssträcka än en uppsättning däck i F-klassen. *

Obs! Du bör alltid ta hänsyn till rekommenderade avstånd till framförvarande bilar vid körning.

*Mätt enligt de testmetoder som anges i Kommissionens förordning (EU) 1222/2009. Bromssträckorna kan variera beroende på körförhållanden och andra påverkande faktorer.

Värdena på etiketten används endast i illustrerande syfte. Värdena kan variera mellan olika däckserier och däckstorlekar.





Bränsleeffektivitet (rullmotstånd)


Ett mått på däckets rullmotstånd, vilket påverkar bränsleeffektiviteten hos ditt fordon. Anges med värden från A (högsta klassen) till G (lägsta klassen).

Visste du att däcken står för upp till 20% av din bils bränsleförbrukning? Genom att välja däck med en högre klassificering för bränsleeffektivitet kommer du längre på varje tank och minskar dina utsläpp av CO2-utsläpp.

VAD GÖR ETT DÄCK BRÄNSLEEFFEKTIVT?

Ett bränsleeffektivt däck kräver helt enkelt mindre energi för att rulla. Ett lättrullande däck ger en lägre bränsleförbrukning eftersom en mindre mängd energi än normalt slösas bort i form av friktion och värme. Du har säkert hört talas om däck med lågt rullmotstånd, vilket i princip innebär samma sak.


HUR ANGES BRÄNSLEEFFEKTIVITET?

Bränsleeffektiviteten anges i olika klasser från A till G med hjälp av en färgkodad skala:

  • A (grön) = den högsta klassen för bränsleeffektivitet
  • G (röd) = den lägsta klassen för bränsleeffektivitet

D-klassen används inte för personbilar.

VAD DE OLIKA KLASSERNA INNEBÄR

Skillnaden mellan bränsleeffektivitetsklasserna A och G kan innebära en minskning av bränsleförbrukningen med upp till 7,5%. Uttryckt i faktiska värden innebär det att du sparar 6 liter bränsle per 1000 km genom att välja ett däck i bränsleeffektivitetsklass A i stället för ett däck i klass G.


VILKA YTTERLIGGARE FAKTORER PÅVERKAR BRÄNSLEEFFEKTIVITEN?

Kontrollera att däcken har rätt lufttryck för att få en optimal bränsleeffektivitet. Ett lågt lufttryck i däcket ökar dess rullmotstånd och påverkar däckets våtgrepp. Bilens vikt och din personliga körstil kan även påverka bränsleförbrukningen kraftigt. Energieffektiv körning, s.k. eco-driving, kan hjälpa dig att få en markant lägre bränsleförbrukning

Värdena på etiketten används endast i illustrerande syfte. Värdena kan variera mellan olika däckserier och däckstorlekar.



Buller


Ett mått på det yttre buller som däcket genererar, angett i decibel. De tre svarta ljudvågemarkeringarna anger däckets bullerklass; från en våg (tyst) till tre vågor (bullrigt).

Däcken bidrar till det buller en förbipasserande bil genererar. Genom att välja däck med låga bullervärden minskar du din påverkan på den omgivande miljön.


VAD EU-MÄRKNINGEN AV DÄCKBULLER MÄTER

EU-klassen för däckbuller mäter det yttre däckbullret i decibel.


Bullerklass

Eftersom de flesta inte är bekanta med decibelvärden visas även bullerklassen. Detta visar däckets bullernivå i relation till de kommande europeiska gränsvärdena för däckbuller:

  • 1 svart våg: Tyst (3dB eller mer under det framtida europeiska gränsvärdet)
  • 2 svarta vågor: Rimlig (mellan det framtida europeiska gränsvärdet och 3 dB under)
  • 3 svarta vågor: Högljudd (över det framtida europeiska gränsvärdet)




VAD DE OLIKA KLASSERNA INNEBÄR

Ljudnivån i decibel mäts med hjälp av en logaritmisk skala. Detta innebär att en ökning med endast några få decibel motsvarar en stor skillnad i bullernivån. En ökning på endast 3 dB innebär därför en fördubbling av den bullernivå som ett däck avger.

Fundera över hur många tusen bilar som kör på våra vägar varje dag. Om alla dessa bilar hade haft däck med lägre bullernivåer; hur mycket tystare skulle inte vara samhällen och städer kunna vara?Värdena på etiketten används endast i illustrerande syfte.
Värdena kan variera mellan olika däckserier och däckstorlekar.

Ingen bil vald
Välj en bil
Quickview kunde inte laddas.