Däck kan bli skadade av flera anledningar, och det kan ske utan att föraren omedelbart är medveten om att det finns ett problem. De vanligaste typerna av skador är punkteringar, skärskador, sammanstötningar, sprickor, utbuktningar och ojämnt slitage. I det här avsnittet förklarar vi tecknen och symptomen för att hjälpa dig att diagnostisera problem och ger några användbara tips om hur du undviker att skada överhuvudtaget uppstår.
Identifiera ojämnt slitage
Det finns flera typer av ojämnt slitage. De vanligaste varianterna är häl- och tåslitage, ensidigt slitage och slitage i mitten. Här förklarar vi hur och varför de uppstår.
Ojämt slitage på däck är en tydlig signal att något är fel med hjulinställning, däcktryck, dämpning eller hjulbalans. Det påverkar både säkerheten, väggreppet och livslängden på däcken.
Vanliga typer av ojämnt slitage – och vad de betyder:
Typ av slitage | Möjlig orsak |
---|---|
Slitet på ena sidan | Felaktig hjulinställning (toe eller camber) |
Slitet på båda kanterna | För lågt lufttryck – däcket viker sig utåt |
Slitet i mitten | För högt lufttryck – körs på mittpartiet |
Fläckvis eller "fläckigt" | Obalans, stötdämpare dåliga, felaktig fjädring |
Kugg- eller sågtandsmönster | Felaktig toe-in/out, ofta på bakhjul |
Kupslitage (mjuk-vass växelvis) | Dålig stötdämpning eller hjulinställning |
Identifiera ett brott på grund av en sammanstötning eller en utbuktning
Ett brott på grund av en sammanstötning är en skada på däckstommen efter det att däcket kommit i kontakt med vissa hinder. En tydlig yttre utbuktning på däckets sidovägg tyder på förstörda korder inuti däckstommen.
Skador av detta slag orsakas vanligen genom att man kör över föremål – till exempel trottoarkanter eller farthinder – med för hög fart eller i fel vinkel. Om däckstommen utsätts för alltför stora påfrestningar leder det till att enskilda korder brister. Skadans exakta omfattning kommer att bero på hastigheten och vinkeln vid sammanstötningen samt hindrets storlek. Försiktiga bilförare kan vanligtvis undvika denna typ av skada såvida inte ett hinder plötsligt uppenbarar sig framför ett fordon och de inte kan styra runt det.
Om sådana skador ignoreras ökar risken för däckfel någon gång i framtiden, antingen genom delaminering av slitbanan och skikten eller genom att däckets sidovägg brister.
Ett brott på grund av en sammanstötning förväxlas ibland med en fördjupning i sidoväggen, men det är inte samma sak. Som vi förklarar nedan är gropar eller fördjupningar i sidoväggen ingen anledning till oro.
Identifiera en fördjupning i sidoväggen
Sidoväggen på ett däck är inte alltid perfekt jämn. Ibland förekommer gropar och fördjupningar som kan kräva en mer detaljerad inspektion för att orsakerna ska kunna fastställas. Det som är väsentligt att känna till är att fördjupningar är ofarliga och inte inverkar på vare sig körningen eller säkerhetsegenskaperna. Groparna är ytliga.
Fördjupningar i däcket förklaras bäst med följande liknelse: Föreställ dig att du knyter ett snöre runt en uppblåst ballong och sedan försiktigt drar åt snöret. Om ballongen är däcket är snöret de inbäddade stomkorderna som döljs av gummit. Dessa korder ger däcket dess styrka och stabilitet och överför styr- och bromskrafter under körning.
Vid tillverkningen av ett däck – eller rättare sagt vid konstruktionen av däckstommen, som stålbandet och slitbanan är fästa vid – förekommer ofta en eller två överlappningar i däckstommen. Det är denna överlappning som ibland syns som en fördjupning efter det att däcket har monterats och pumpats.
Om du hyser tvivel bör du dock låta en kvalificerad däckspecialist kontrollera fördjupningarna i sidoväggen.
Identifiera en skärskada
Skärskador är resultatet av yttre påverkan som dåliga vägförhållanden, utskjutande karossdelar eller vassa främmande föremål som stenar eller glas. Om du upptäcker en skärskada på däckytan bör du uppsöka din lokala däckhandlare och omedelbart få dina däck kontrollerade av en expert.
Förklaring av punkteringar
Punkteringar är följden av vassa föremål på vägen – till exempel spikar, skruvar eller krossat glas – som tränger genom däckets yta. Om punkteringen är tillräckligt
djup kan däcket börja tappa lufttryck. Om du upptäcker att ett eller flera av dina däck kontinuerligt tappar tryck eller om du hittar en spik eller skruv inbäddad i slitbanan ska du uppsöka din lokala däckspecialist snarast möjligt för att få dem reparerade.
Så här förhindrar du skada
Skifta däckens position på bilen med jämna mellanrum (såvida inget annat rekommenderas av fordonstillverkaren) för att befrämja jämnt däckslitage. Däckens position ska roteras, till exempel vid byte mellan sommar- till vinterdäck.
Genom att med jämna mellanrum flytta hjulen från drivaxeln till den axel som inte är drivande kan förarna förvänta sig att få ett likformigt slitagemönster på samtliga däck. Som alltid ska dock fordonstillverkarens rekommendationer följas.
Om du hamnar i en situation där du måste köra över ett hinder på vägen ska du närma dig detta långsamt och i så rät vinkel som möjligt. Efteråt ska du kontrollera dina däck med avseende på yttre skador som skärskador, sprickor eller utbuktningar. Undvik även aggressiv körning på obelagda vägar.